همه چیز درباره ی ثبت نام وام ازدواج

همه چیز درباره ی ثبت نام وام ازدواج

پس از موافقت مجلس با مبلغ پنجاه میلیون تومانی وام ازدواج جوانان در سال ۹۹ ، سوالاتی در رابطه با چگونگی ثبت نام وام ازدواج و شرایط و مدارک لازم برای دریافت این وام ۵۰ میلیونی پیش می آید که قصد داریم در این مطلب حدالامکان به بیشتر این سوالات پاسخ دهیم.

همه چیز درباره ی ثبت نام وام ازدواج

بر اساس مصوبه مجلس، بانک مرکزی این وظیفه را بر عهده دارد که از صندوق قرض‌الحسنه نظام بانکی کشور، تسهیلات ازدواج را به زوجینی که تاریخ عقدشان پس از تاریخ یکم فروردین ۹۶ می باشد و تا به حال اقدام به دریافت وام ازدواج نکرده اند، بپردازد. لذا چنانچه تاریخ عقد زوجی پیش از تاریخ اول فروردین ۹۶ باشد، دیگر واجد شرایط دریافت وام ۱۰۰ میلیونی (نفری پنجاه میلیون) نبوده و وام ۳۰ میلیونی (نفری پانزده میلیون) به آنها تعلق می‌گیرد.

شرایط متقاضیان برای دریافت وام ازدواج

شرایط متقاضیان برای ثبت نام وام ازدواج و دریافت آن در سال ۹۹ بدین شرح است:

نخستین شرط برای اخذ این وام دارا بودن تابعیت ایرانی زوجین است. لذا این وام به اتباع سایر کشورها تعلق نمیگیرد.

همچنین از اصلی ‌ترین شرایط برای دریافت وام این است که زوج متقاضی برای اولین بار قصد دریافت تسهیلات ازدواج را داشته باشند و پیش از آن از وام مذکور استفاده نکرده باشد. البته شایان ذکر است ‌در صورتی که فرد متقاضی، پیش از این ازدواج دیگری داشته است اما جهت دریافت وام اقدام نکرده، هنوز هم مشمول دریافت وام ازدواج خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی

پر واضح است که مهم‌ترین مدرک جهت اخذ این وام سند ازدواج می باشد. لذا حتما اصل و کپی سند ازدواج خود را آماده کنید. اصل و کپی تمامی برگ های شناسنامه هر دو طرف، مدارکی هستند که بانک برای پرداخت وام ازدواج از شما خواهد خواست. همچنین از ملزومات ثبت نام این وام همراه داشتن کارت ملی است. لذا چنانچه هنوز اقدام به دریافت کارت ملی نکرده‌اید، بهتر است هر چه سریعتر دست بجنبانید.

تمامی مدارک شناسایی ضامن و یا ضامنین نیز از جمله مدارک درخواستی بانک ها برای ثبت نام وام ازدواج  می باشد. فرد متقاضی وام ‌بایستی آدرس و کدپستی ۱۰ رقمی منزلی که در آن سکونت دارد را موقع ثبت‌نام در سامانه تسهیلات وام ازدواج درج کند. پس از اتمام ثبت‌نام در سامانه ی مذکور، کد رهگیری  ده رقمی از طریق سامانه دریافت خواهید کرد که حتما این کد را در جایی بنویسید، چرا که در سایر مراحل به آن نیاز خواهید داشت.

شرایط ضامن تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

در سامانه وام ازدواج ذکر شده است که این وام برای هر کدام از زوجین مبلغی برابر با پنجاه میلیون تومان بوده و با یک دوره باز پس دهی ۷ ساله همراه خواهد بود و تنها با معرفی یک ضامن معتبر و سفته، امکان دریافت آن وجود دارد.

بنابر تازه‌ترین تصمیمات اتخاذ شده توسط هیئت رئیسه ی بانک مرکزی: «چنانچه متقاضی اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به همان بانک دریافت‌کننده یارانه خود مراجعه کرده باشد، مراتب در چارچوب بخشنامه‌های مربوط به اعطای تسهیلات به پشتوانه یارانه واریزی قابل اجراست.»

این افزایش مبلغ وام تسهیلات ازدواج خبری بسیار مسرت بخش برای جوانان و خانواده ها می باشد. اما اکثر شعب پس از افزایش مبلغ وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان، تعداد ضامن‌های بیشتری از زوجین متقاضی درخواست نمودند، حال که دیگر مبلغ وام به ۵۰ میلیون تومان رسیده! لذا پیش از هر اقدامی، اطلاعات کافی و دقیقی از شعب بانک‌ها در رابطه با تعداد ضامن‌ها کسب کنید.

دقت داشته باشید که ارائه فیش حقوقی و  نیز تاییدیه کسر از حقوق ضامن ها به بانک امری الزامی است. بیشتر بانک‌ها افراد بازنشسته را نیز به ‌عنوان ضامن وام ازدواج قبول می کنند. ضامن شما می‌تواند کارمند رسمی یا پیمانی دولت و یا عضو یکی از نیروی‌های نظامی و انتظامی باشد. شایان ذکر است که ضامن می‌تواند کاسب دارای پروانه کسب نیز باشد به این‌ شرط که زمان ضمانت مشغول فعالیت اقتصادی باشد.

شرایط پرداخت وام ازدواج به مطلقه‌ها

گفتیم که وام ازدواج توسط هر فردی تنها یکبار قابل دریافت است. چنانچه شخصی در اولین ازدواج خود این وام را دریافت کرده باشد، دیگر امکان اخذ وام در ازدواج دومش را نخواهد داشت. اما اگر فردی موقع ازدواج اول خود این وام را نگرفته باشد، می تواند در ازدواج دوم خود از آن بهره بگیرد.

همه چیز درباره ی ثبت نام وام ازدواج

همچنین در صورتی که فرد در طول زمان ازدواجش برای ثبت نام وام ازدواج  اقدام کرده باشد اما پیش از اخذ وام متارکه کند یا به اصطلاح از همسر خود طلاق بگیرد همچنان یکی از مشمولان دریافت وام ازدواج باقی می ماند و این امکان را خواهد داشت که پس از ازدواج مجدد اقدام به دریافت وام نماید. به خاطر داشته باشید که فقط ۲ سال پس از تاریخ عقد امکان ثبت نام وام ازدواج در سامانه مربوطه برای شما فراهم خواهد بود، لذا اگر قصد اخذ این وام را دارید حتما پس از عقد، جویای شرایط لازم برای دریافت آن از شعب مختلف بانک های شهر خود باشید.