وام ازدواج برا چه کسانی

وام ازدواج برا چه کسانی

این روزها وقتی صحبت از ازدواج به میان می آید یکی از دلایل جوانان برای عدم ازدواج، مشکلات مالی است. دولت برای تسهیل کردن امر ازدواج جوانان شروع به اعطای وام کم درصد تحت عنوان وام ازدواج به جوانان کرده است. اما دولت مانند هر کار دیگری که انجام میدهد لازم است منابع مالی مشخصی را برای انجام آن کار تخصیص دهد. مشکلی که وام ازدواج جوانان برای دولت دارد این است که به صورت دقیق مشخص نیست که چه مقدار اعتبار لازم است.

زیرا بازه ی کسانی که می توانند این وام را دریافت کنند گسترده است. یک نمونه از این گستردگی را می توان اینگونه بیان کرد که حداقل سن جهت گرفتن وام ازدواج برای پسران ۱۵ و برای دختران ۱۳ سال است و تقریبا هیچ حداکثر سنی در نظر گرفته نشده است. تنها مهم است که بار اولی باشد که وام ازدواج دریافت می کند.

یعنی ممکن است افرادی نیز متقاضی این وام باشند که بار دوم است ازدواج می کنند اما در دفعه اول به هر علتی وام ازدواج نگرفتند و حالا طبق قانون می توانند وام ازدواج بگیرند. بنابراین دولت با یک گروه گسترده ای سروکار خواهد داشت که به علت همین گستردگی است که نمی تواند منابع دقیق مالی را به آن اختصاص دهد. از این رو دولت مجبور است از هر راهی که می تواند، برخی از گزینه هایی که ممکن را حذف کند تا بار کمتری را تحمل کند. در اینجا می خواهیم اندکی به این موارد اشاره کنیم.

وام ازدواج برا چه کسانی

 

به چه کسانی وام ازدواج تعلق پیدا نمیکند؟

همانطور که در بالا هم اندکی به آن اشاره شد اولین گروهی که از دریافت وام ازدواج حذف می شوند. کسانی هستند که وام ازدواج را یک بار دریافت کرده اند. یعنی برای بار دوم اگر بخواهند ازدواج کنند دیگر وام ازدواج دریافت نخواهند کرد.

گروه دوم که از گردونه این بازی خارج می شوند اتباع خارجی هستند که در ایران زندگی می کنند. در واقع دولت تنها کسانی را واجد شرایط دریافت وام میداند که تابعیت ایرانی داشته باشد.

مورد بعدی که دولت تصمیم گرفته به آنان وام ازدواج ندهد کسانی است که دارای چک برگشتی هستند. در واقع جوانانی که تصمیم دارند این وام بگیرند در صورتی که چک برگشتی داشته باشند و از آن رفع اثر ننمایند نمی توانند از وام ازدواج استفاده کنند. زیرا قبل اعطای وام دولت استعلام می گیرد تا پاکی حساب شما را به دست بیاورد.

 اینها مهمترین گروهها یی بودکه دولت ازدادن وام ازدواج به آنها سرباز میزند. اما یک سری از گروه های دیگر هستند که در ابتدا شاید فکرش را نمیکردیم که به آن ها با شرایط دولت وام ازدواج تعلق بگیرد. اما طبق قانون آن ها می توانند این وام را دریافت کنند.

کسانی که فکرش را نمیکردیم وام ازدواج به آنها تعلق بگیرد

گروه اول که بسیار ممکن است از ذهن ما دور باشد کسانی هستند که از سن ۱۸ سال پایین تر هستند. از آنجایی که سن قانونی در ایران ۱۸ سال می باشد و زیر این سن نمیتوان در بانک حساب باز کرد پس در ابتدا منطقی می آید که به این گروه وام ازدواج تعلق نگیرد. اما همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتم در قانون به پسران بالای ۱۵ سال و دختران بالای ۱۳ سال وام ازدواج تعلق می تواند بگیرد. منتهی برای اینان یک قیم قانونی لازم است تا دولت این وام را به او بدهد.

گروه دوم که شاید برای برخی از ما دور از ذهن باشد. کسانی هستند که خارج از ایران هستند. اما دولت می گوید ایرانی ایرانی است در هرکجای جهان که باشد. این گروه برای دریافت وام خود باید از طریق سفارت ایران در آن کشور اقدام کنند.

گروه بعدی که وام ازدواج به آنان می تواند تعلق بگیرد اقلیت های دینی است که ایرانی هستند. این گروه با ارائه اقرارنامه ازدواج یا مدارک مشابه که توسط متولیان آن اقلیت دینی تایید شده باشد می توانند نسبت به دریافت وام ازدواج اقدام کنند.

این ها نیز گروهی از کسانی بودند که به آنان وام ازدواج تعلق میگیرد. در نهایت کاملا مشخص است که دولت در عین حال که در تلاش برای کم کردن بار این نوع از وام است، اما رسالت خود را در قبال مردم ایرانی از یاد نبرده است. یعنی برای دولت در ابتدای ام تابعیت ایرانی بودن مهم است. نه حضور در ایران و نه مذهب دیگری داشتن نمی تواند مقدم بر ایرانی بودن قرار بگیرد.

 

چند نکته ریز اما مهم وام ازدواج

اولین نکته مهم این است که هیچگاه فراموش نکنید که تنها دو سال بعد از تاریخ عقد زمان دارید که وام ازدواج را ثبت نام کنید تا بتوانید آن را دریافت کنید. وگرنه برای این ازدواج دیگر نمی توانید اقدام کنید.

نکته جالب بعدی این است که بانک ها می توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان ضمانت قبول کنند و این کار منع قانونی ندارد.

وام ازدواج برا چه کسانی