وام ازدواج را به سال ۱۴۰۰ موکول نکنند

وام ازدواج را به سال ۱۴۰۰ موکول نکنند

معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه با توجه به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ تصویب رقم وام ازدواج مشخص نیست، پیش تر هشدار داده بودیم که جوانان به انگیزه افزایش وام ازدواج دریافت آن را به تعویق نیندازند، چراکه بنده با توجه به رد  بودجه ۱۴۰۰ در مجلس و مشخص نبودن مبلغ قطعی تصویبی آن در سال آینده و از سوی دیگر تغییر دولت و امکان وقفه طبیعی در روند پرداخت وام توصیه نمی‌کنم دریافت وام ازدواج را به تعویق بیاندازند. نباید تقاضای وام ازدواج را به اتفاقی که خروجی آن مشخص نیست، منوط کرد. 

وام ازدواج را به سال 1400 موکول نکنند

محمد مهدی تندگویان اظهار کرد: پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران کمتر از ۲۳ سال و پسران کمتر از ۲۵ سال پیشنهاد مجلس است، در این پیشنهاد از حوزه جوانان به عنوان حوزه‌ای که در این زمینه فعالیت کرده نظر کارشناسی اخذ نشده است. 

وی ادامه داد: اگر مجلس در این زمینه کار کارشناسی و تحقیقی بر مایه مطالعات انجام داده است می‌تواند آن را مطرح کند تا روشن شود علت تبعیض در پرداخت وام ازدواج چیست. معمولا به صورت عرف دختری که در سن ۲۳ سالگی ازدواج کند همسرش حدودا شش سالی با او اختلاف سنی دارد، بنابراین بر چه اساس همسر او باید ۷۰ میلیون وام دریافت کند و او ۱۰۰ میلیون؟ تومان دریافتی داشته باشد. 

پیشنهاد عدم پرداخت وام ازدواج به بالای ۵۰ ساله‌ها

تندگویان افزود: از جمله مباحث اساسی مطرح شده توسط این معاونت پیشنهاد عدم پرداخت وام ازدواج به بالای ۵۰ ساله‌ها بود چراکه عموما چنین پرداختی در راستای افزایش جمعیت و فرزندآوری نیست. هر ساله حدود ۱۳ هزار دریافت کننده وام ازدواج در رده سنی بالای ۵۰ سال داشته ایم بنابراین لزوم تدوین دستورالعمل ویژه در این زمینه احساس می‌شود.

نگرانی از استفاده نادرست از وام ازدواج

تندگویان گفت: نگرانی بنده از عدم نظارت پس از دریافت وام ازدواج واستفاده نادرست از وام ازدواج در سایر موضوعات به جز ازدواج و تشکیل خانواده است. بحث ما کودک همسری نیست، بنده حامی ازدواج در سنین پایین هستم اما نیاز است دستورالعملی برای جلوگیری از انحرافات پرداخت تدوین شود.

وی معتقد است: وقتی تا سن ۱۸ سال امکان ورود به بازار اشتغال و افتتاح حساب وجود ندارد بنابراین لازم است دستورالعملی برای نظارت در دریافت ایجاد شود تا حقی از کسی ضایع نشود. ریس جمهوری به بانک مرکزی دستور تدوین این دستورالعمل را داده‌اند اما این کارگروه هنوز شکل نگرفته است. 


معاون ساماندهی امور جوانان ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس این موضوع را مطرح می‌کنند که درصد انحرافات دریافت وام ازدواج به قدری نیست که اصل موضوع پرداخت زیر سوال رود اما بنده می‌گویم هرچقدر رقم وام ازدواج افزایش یابد به علت ایجاد امکان دریافت تسهیلات خوب، امکان انحرافات ناشی از آن نیز افزایش می‌یابد. حتی اگر درصد کمی برای این انحرافات در نطر بگیریم اماهمین درصد کم از مجموع ۴۵۰ هزار میلیارد ریال، مبلغ قابل توجهی از منابع عمومی این کشور را شامل می‌شود. 

رشد آمار ازدواج پس از ۲۵ سال

معاون ساماندهی جوانان تصریح کرد: مطابق با آمارها، پس از ۲۵ سال آمار منفی ازدواج، در ۹ ماهه اول سال جاری شاهد پنج درصد رشد ثبت ازدواج و سه درصد کاهش ثبت طلاق بوده‌ایم. رشد ازدواج حاصل فرهنگ سازی در این حوزه است که با توحه به شرایط کرونا به طور حتم کاهش آمار طلاق در چنین شرایطی حاصل فعالیت و عملکرد خوب دولت بوده است. 

وام ازدواج را به سال ۱۴۰۰ موکول نکنند