قبل از ازدواج چه آمادگی هایی باید کسب کنید؟

قبل از ازدواج چه آمادگی هایی باید کسب کنید؟

قبل از ازدواج چه آمادگی هایی باید کسب کنید؟

مهم نیست که در وقت آرامش کامل لبخند بزنیم و از حق و عدل و صفا و صداقت صحبت کنیم. مهم در وقت مشکلات و تنگناها است که رفتار های درونی شده ای را از خود بروز می دهیم؛ و این مطلب است که انسان را وا می دارد تا قبل از ازدواج عادات، اعتقادات و صفات اخلاقی خود را با روش های صحیح «انسانی» که توسط آفریننده انسان ارائه شده تطبیق دهد و تمرین کند تا این صفات به درون راه یافته و ملکه اخلاق و فکر او گردند.

مهربانی، گذشت ، خوش‌برخورد بودن و احترام و ادب را با پدر، مادر، خواهر و برادرِ خود تمرین کنیم. این بزرگترین وظیفه و بهترین فرصت است. اگر قبل از ازدواج و در خانواده چنین نکنیم، بعد از ازدواج و در زندگی مشترکمان چنان نخواهد شد! بعداً با ملکه‌ی بی‌اخلاقی، بی‌حوصلگی، کج خلقی، بدزبانی، عصبانیت، لجبازی، بی محبتی، قهر، حسادت، زودرنجی یا بی مسئولیتی، پا به زندگیِ جدید می گذاریم و تبعات آن از همان ماههای اول ظاهر می‌شود.

پیشنهاد میکنیم، قبل از ازدواجتان از مشاوره قبل از ازدواج استفاده کنید و یا اگر تشکیل خانواده داده اید، برای داشتن خانواده ای سالم و بالنده، از خدمات مشاوره خانواده غافل نشوید.

از آمادگی های لازم قبل از ازدواج

کنترل غرایز

یکی از نیرومندترین و پرخطرترین غرایز، غریزه جنسی است که در زمان بلوغ بیدار و تدریج فعال تر می‌گردد. غریزه‌ا‌ی سرنوشت‌ساز، که اگر در مسیر صحیح قرار گرفت به زندگی صفا و رونق می‌دهد و انگیزه مهمی در تشکیل خانواده است؛ و اگر لجام‌گسیخته ، بی خردانه و به دنبال هوس‌ها و امیال خلاف حرکت کرد، خانمان برانداز و آینده سوز خواهد بود و آبرو و حیثیت انسانی را زیر سوال خواهد برد. به همین علت، انسان تا قبل از ازدواج و تحقق یک ازدواج سالم و پاک، باید از عواملی که این غریزه را تحریک می‌کنند و اسباب گرفتاری او می‌شود بپرهیزد.

قبل از ازدواج چه آمادگی هایی باید کسب کنید؟

به نامحرم توجه نکنید

تمام کسانی که بعد از یک مدت ارتباط ظاهراً بی غرض دچار عشق ها و تعلقات روحی آنچنانی شده اند به دلیل غلیان غرایز جنسی و خارج شدن آن از اختیار آدمی است. تنها راه دچار نشدن به عشق های بی حساب و بی تناسب، پیشگیری از آن با نگاه نکردن و برانداز نکردن نامحرم و عدم معاشرت در غیر ضرورت است. همان چیزی که در قرآن و روایات به آن دستور داده شده است که در واقع همان دوری از بی حیایی و پرده دری است.

«ای پیامبر به مردان مومن بگو دیده خود را به زیر اندازند و دامن خود را حفظ کنند که این روش برای آنها پاک تر و شایسته تر است و خدا از رفتار آنان آگاه است و به زنان مومن بگو دیده‌های خود را پایین افکنند و عفت خود را حفظ کنند و زینت خود را جز آنچه طبیعتاً آشکار است نمایان نکنند و سینه و گردن را با سرپوش خویش بپوشاند مگر برای شوهر و پدر و افراد محرم خویش. ای مومنان همگی به سوی خدا بازگردید تا رستگار شوید.»

قبل از ازدواج موارد زیر را در زندگی خود اجرا کنید:

اگر مردم اینگونه نباشند، اگر دیگران مرا مسخره کنند؟ اگر مادر و خواهر و دختر خاله و غیره طور دیگری بپسندند؟

هرگز از اینکه تنها هستید نترسید، بدانید راه حق پیروان اندکی دارد. همچنان که امیرالمومنین می فرمایند «در پیمودن راه حق از کمی راهپیمایان وحشت نکنید.

نشانه زن مسلمان حجاب شایسته ای است که به پیروی از دستور خداوند و سیره فاطمه زهرا برای خود برگزیده و از پیروی کورکورانه اهل دنیا و زینت دنیا، آخرتِ خود را به حراج نمی‌گذارد. این گونه است که بندگان آزاده خداوند از اسیران شهوات ممتاز می‌شوند. خداوند بارها در قرآن روش زندگی اکثریت را زیر سوال می‌برد و با بیان های مختلف بندگان خود را از پیروی خطاهای اکثریت باز می‌دارد. (اکثر الناس لا یعقلون… اکثر الناس لا یتفکرون … اکثر الناس لا یشکرون)

با عشق های ناخوانده چه کنیم ؟

همانطور که به یکباره این حس به وجود نیامده، به یکباره نیز قابل درمان و چشم پوشی نیست. مهمترین کار در این مورد، پیشگیری است. همکلام شدن های مکرر و غیرضروری، نگاه و ارتباط با جنس دیگر چشم پوشی ناپذیری را در او ایجاد می کند. کسی که می‌پندارد با ارتباط باجنس مخالف، احساسات و عواطف خود را آرام می‌کند و به کشش طبیعی درون خود پاسخ می دهد، در میابد که مانند تشنه‌ای از آب شور خورده است؛ نه تنها آرامش به دست نیاورده بلکه کشش چندین برابر ایجاد شده و میل به گناه در درونش رخنه کرده است. غریبه ای که قلب ما را اشغال میکند هرگز آرامش بخشیِ یک همسرِ همراهِ همیشگی را برای ما نخواهد داشت و جز بیچاره‌تر کردن ما بودن با ما برای پاسخگویی به نیازهای خود نقشی ایفا نمی‌کند. اما با خراب کردن سابقه نجابت و صداقت ما و هدر دادن ذخیره‌های ارزشمندِ عاطفه و احساس، در نهایت در بیزار کردن ما از همه افراد جنس مخالف، بسیار موثر است. با پیشگیری از چنین حادثه ای و داشتن برخوردها و صحبت های کوتاه و در حد ضرورت و خودداری از نگاه‌های با توجه و ارتباط های نزدیک و دوستانه و آنچه دین ما اختلاط زن و مرد می‌داند چه برای افراد مجرد و چه افراد متاهل، از آثار مخرب محبتهای بی حساب و کتاب در امان بمانیم. محیط‌های آموزشی و شغلی سالم را انتخاب کنیم. در ارتباط با افراد آشنایان و فامیل، مراعات حریم محرم و نامحرم را داشته باشیم و از محیط های مسئله دار با فکر اینکه انسان باید خودش درست باشد اجتناب کنیم.

این با استفاده از عقل و اراده و فکر و سپردن دل خود به خداوند و خواستن بهترین همسر و آرام گرفتن در کنار او شدنی است. خداوندی که دانا و توانا و جبران کننده و یاریگر افراد اهل هدایت و تقوا است

آیا دعا برای ازدواج تاثیر دارد؟

خداوند می فرمایند: « من دروازه دعا را برای شما باز کرده ام تا کارهایی را که از توان شما خارج است را، از طریق دروازه دعا از من بخواهید.» امام رضا فرموده اند زمانی که خواستی ازدواج کنی از خداوند خیر بخواه و سپس اقدام کن. دو رکعت نماز بگذار و دست ها را به بارگاه خدا بالا ببر و بگو: «خداوندا من در فکر همسری هستم. همسری برایم فراهم کن که خوش اخلاق، پاکدامن، نگه دارِ مال و آبرو، زیبا و فرزند آور باشد.»

به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خواستن از خداوند کم نگذارید؛ خداوند کلید دار گنج های عالم است و هیچ خیر و شری جز به اجازه او موثر نخواهد شد. اما در موضع انتخاب، با توجه به اینکه هیچ کس جامع کمالات نیست، با توجه به شرایط طرف مقابل ببینید که چه معیارهایی اساسی تر و چه مواردی چشم‌پوشی ناپذیر است.

قبل از ازدواج ، معیارهای حتمی خود را برای ازدواج لیست کنید؟

«معیارهای حتمی ما آنهایی هستند که در نبود آن ازدواج رخ نخواهد داد و با بودن آنها، بقیه موارد قابل بررسی است. چیزی که به آن محکمات فرد نیز می‌گوییم»

مطمئناً اینکه کسی از همه لحاظ خوب باشد، فقط نماز نخواند، شوخی ساده لوحانه ای بیش نیست. کسی که برای خدای که همه کس اوست و هرچه داشته و دارد از لطف و محبت لحظه لحظه اوست، سجده ای از سر بندگی نمی‌کند، برای شما در روزهای سختی و بی حوصله گی هیچ جایگاهی قائل نخواهد بود. فریب تعارفات و تمایلات و اشتیاق روزهای اول خواستگاری را نخورید. چه بسیار مواردی از این دست که در کش و قوس روزهای خواستگاری، جذابیت های ظاهری و چرب زبانی ها و دم از انسانیت و اخلاق زدن‌های‌شان دیری نپاییده و باطن آلوده و سرکش شان آشکار شده و عشق و کشش های اولیه، جای خود را به بد اخلاقی، بی مسئولیتی و نفرت داده است. آن که بندگی خدا را نمی کند زیر بار هیچ منطقی نخواهد رفت

قبل از ازدواج چه آمادگی هایی باید کسب کنید؟