وام ١٥ میلیونی ازدواج به کدام زوجین می‌رسد؟

وام ١٥ میلیونی ازدواج به کدام زوجین می‌رسد؟

وام ١٥ میلیونی ازدواج به کدام زوجین می‌رسد؟

با اجرایی شدن دستورالعمل پرداخت وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی در اردیبهشت ماه سال جاری تمامی زوجینی که از سال گذشته و برای وام ١٠ میلیونی ثبت نام کرده بودند، مشمول مبلغ ۱۵ میلیونی برای هر یک می‌شوند.

به گزارش ایسنا، وام ازدواج تا سال ١٣٩٤ با مبلغ سه میلیون تومان برای هر زوج پرداخت می‌شد که این رقم سال‌ها بود تغییر نکرده بود تا اینکه مجلس در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ رقم ۱۰ میلیونی را مصوب و لازم‌الاجرا دانست. با اینکه بانک‌ها با توجه به کاهشی که در منابع قرض الحسنه آنها وجود داشت، با افزایش یکباره سه برابری مبلغ وام ازدواج مخالف بودند، اما در هر صورت موظف شدند که این تسهیلات را با تامین منابع از محل جاری پرداخت کنند.
با این وجود وقتی جریان بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۷ در مجلس اجرایی شد، نمایندگان بار دیگر افزایش مبلغ وام ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان را مطرح کردند و طولی هم نکشید که با موافقت رئیس جمهوری و تصویب قانون بودجه وام ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان برای هر زوج افزایش یافت.
بانک مرکزی در سال جاری وام ازدواج ١٥ میلیونی را به شبکه بانکی ابلاغ و از چندی پیش بانک‌ها در این مورد اقدام کردند.

متقاضیان وام ازدواج که از قبل از اجرایی شدن سیاست جدید ثبت نام کرده‌اند هم شامل وام ۱۵ میلیونی می‌شوند یعنی مبلغ پرداختی به آنها به جای ۱۰ میلیون ۱۵ میلیون تومان خواهد بود.
در شرایط جدید مهلت بازپرداخت وام ازدواج ۶۰ ماهه شده و البته به مانند گذشته شامل کارمزد ۴ درصدی خواهد بود.

در سال گذشته با توجه به طولانی شدن صف وام ازدواج که به بیش از ٥٠٠ هزار نفر می رسید، طرح ضربتی وام ازدواج به مرحله اجرا درآمد و بانکها به طور مضاعف این تسهیلات را پرداخت کردند و در این مدت صف وام ازدواج به کمتر از ٥٠ هزار نفر رسید.
طبق آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی سال گذشته با اجرای طرح ضربتی در مجموع تسهیلات ازدواج در اختیار یک میلیون و ۱۸۰ هزار نفر قرار گرفت که سقف این وام هم ۱۰ میلیون تومان بود در نتیجه صف متقاضیان وام ازدواج از میان رفت. به جز این، ظرف مدت سپری شده از سال ۱۳۹۷ که بخشنامه افزایش سقف وام ازدواج تا ۱۵ میلیون تومان ابلاغ شده، ۲۰ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۲۸۳ میلیارد تومان پرداخت شده است و ۲۱۸ هزار نفر هم در حال تکمیل پرونده خود هستند.

وام ١٥ میلیونی ازدواج به کدام زوجین می‌رسد؟